Meny
Velg seksjon Framside
Finnøy skule Hagabakken 1 4160 Finnøy Telefon: 51914422 Send e-post til oss
SFO Hagabakken 1 4160 Finnøy Telefon: 458 78 249 Send e-post til oss
Redaktør: Bente Tjelta
Oversett siden til et annet språk
Translate page to another language
Traducir la página a otro idioma
Vervarsling frå yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Reglement for orden og atferd.

Forskrift om reglement for orden og atferd i stavangerskolen 

Fastsatt av kommunestyret i Stavanger kommune 16. november 2020 med hjemmel i lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 9 A-10. 
§ 1 Formål 
Reglementet skal bidra til å skape et godt forhold mellom elever, lærere og andre ansatte og gi elevene et trygt og godt skolemiljø som fremmer læring og livsmestring. Skolen skal legge vekt på å ha en god dialog med foreldre og foresatte. I alle saker som behandles etter dette reglementet, skal hensynet til barnets beste ligge til grunn. Skolen skal møte elevene med tillit, respekt og krav og gi dem utfordringer som fremmer danning og lærelyst. Elevene skal ha medansvar og rett til medvirkning. Disse verdiene skal ligge til grunn for alt arbeid i skolen.
 § 2 Virkeområde 
Reglementet gjelder for grunnskolene i Stavanger kommune. Reglementet gjelder i skoletiden når skolene har ansvar for elevene. Det vil si i timer og friminutt, men også når elevene har undervisning andre steder enn på skolens område, for eksempel i leirskoler og på andre turer i skolens regi. Også det som skjer i det digitale rom omfattes av ordensreglementet. Ordensreglementet gjelder også på skoleveien og i skoleskyssen. Hendelser utenfor skoletiden, som setter sitt preg på den, vil også kunne omfattes av ordensreglementet. Samarbeidsutvalget ved den enkelte skole kan fastsette et lokalt ordensreglement som utfyller dette kommunale ordensreglementet.
§ 3 Elevenes rettigheter 
Elevene har rett til å  
ha et godt lærings- og skolemiljø  
bli hørt og si sin mening  
bli behandlet på en ordentlig måte og 
bli vist respekt  få ha sine eiendeler i fred 
§ 4 Elevenes plikter 
Elevene har plikt til å  
bidra til å skape et godt lærings- og skolemiljø 
behandle andre på en ordentlig måte og 
vise andre respekt  la andres eiendeler være i fred 
Skolen er lærings- og arbeidsplass for mange mennesker, både barn, unge og voksne, som sammen har et ansvar for å medvirke til at både elever og ansatte har et godt arbeidsmiljø. Alle skal følge vanlige regler i samfunnet, herunder alminnelig god folkeskikk. 
§ 5 Regler for god orden 
Det er god orden å  
møte presis på skolen og til undervisningen  
følge skolens regler for melding av fravær  
ha skolesakene i orden  
ha med nødvendige læremidler og utstyr  
gjøre skolearbeidet så godt man kan og til rett tid  
ikke la mobiltelefoner, smartklokker og lignende forstyrre læringsarbeidet 
§ 6 Regler for god atferd 
Det er god atferd å
 vise hensyn og respekt for andre  
vise respekt for andres eiendeler  
være hyggelige og høflige mot hverandre  
bruke et fint språk  
ta godt vare på skolens eiendeler  
vise nettvett, følge IKT-reglementet og skolens regler for bruk og oppbevaring av utstyr
Elever, lærere, foreldre og ledelse kan i fellesskap lage egne skoleregler for bruk og oppbevaring av private mobiltelefoner, smartklokker og lignende. Hovedregelen er at elevene på barneskolen ikke skal bruke private digitale enheter i skoletiden, mens elevene på ungdomsskolen selv får være med på å bestemme om de skal kunne bruke private digitale enheter i friminuttene. 
Dette er ikke tillatt:
 - å banne eller bruke annet grovt språk
 - å mobbe eller på andre måter krenke andre
 - å utsette andre for rasisme eller diskriminering 
- å utøve eller true med fysisk vold 
- å jukse eller forsøke å jukse - å ha med, bruke eller være påvirket av alkohol, narkotika eller andre rusmidler 
- å røyke eller bruke tobakk/snus - å ha med og/eller benytte farlige gjenstander 
§ 7 Reaksjoner ved brudd på reglene for god orden og atferd 
Ordensreglementet er til for å verne om den enkelte eleven og den enkeltes rett til et godt skolemiljø. Ordensreglementet skal også sikre at eleven blir møtt på en god måte og blir behandlet skikkelig og rettferdig, dersom skolen må reagere. Dersom en elev bryter reglene for god orden og atferd, skal skolen alltid handle med tanke på barnets beste. 
Barnekonvensjonen fastsetter at saksbehandlingen skal være effektiv, barnevennlig og lett tilgjengelig. Dette vil si at behandlingen av saken ikke må ta for lang tid, det må brukes et språk som eleven kan forstå, og eleven må være kjent med hvordan saken skal behandles. 
Skolen skal alltid starte med en samtale med eleven og sørge for at eleven får snakke med noen eleven stoler på, i en situasjon som oppleves trygg. Skolen kan ikke bruke andre reaksjonsformer enn de som er fastsatt her. Nedenfor følger nærmere informasjon om hvordan skolen kan gå fram ved alvorlige eller gjentatte brudd på reglene. 
Ugyldig fravær 
Dersom en elev ofte kommer for sent eller er borte fra skolen uten at foresatte har informert skolen, skal hjemmet kontaktes for å få klarlagt årsaken til at eleven kommer for sent eller er borte fra skolen. De tiltakene som iverksettes, må ses i sammenheng med årsaken til, og hvor ofte eleven kommer for sent eller har ulovlig fravær. Foresatte skal involveres når fravær, inkludert det å komme for sent, går ut over elevens læring eller virker forstyrrende på klassens totale læringssituasjon. Foresatte må også informeres om det ansvaret de har for elevens fremmøte til undervisning etter opplæringslovens § 2-1. 
Krenkelser og vold 
Krenkelser som mobbing, vold, diskriminering eller trakassering aksepteres ikke. Den enkelte skole skal ha en plan for utvikling av godt skolemiljø som er godkjent av samarbeidsutvalget. Elever som truer med vold eller utøver vold kan vises bort fra undervisningen/skolen. 
Farlige og ulovlige gjenstander 
På skolens område er det ikke tillatt å medbringe gjenstander som kan benyttes til å utøve skade på andre, når det ikke fremstår som sannsynlig at gjenstanden bare skal benyttes til andre, lovlige formål. Det er videre forbudt å bruke, oppbevare, omsette eller være i besittelse av tobakk, snus, alkohol, narkotika eller andre rusmidler. Ved skjellig grunn til mistanke om at eleven har med seg farlige eller ulovlige gjenstander eller rusmidler, kan skolens ledelse foreta undersøkelse i garderobeskap og bokskap som disponeres av elevene. I slike tilfeller kan skolens ledelse også be elevens foresatte om skriftlig tillatelse til å foreta utvendig kontroll av elevens eiendeler som lommer i klær, sekker eller bagger. Om mulig skal elevenes foresatte gis anledning til å være til stede ved en eventuell kontroll. Farlige og ulovlige gjenstander kan beslaglegges av skolen. Ulovlige gjenstander overleveres politiet. Andre beslaglagte gjenstander overleveres til elevens foresatte etter skoletid. 
Hærverk og skadeverk 
Elever som utøver hærverk kan pålegges å rydde opp etter seg og rette opp skaden, dersom eleven kan klare det. Opprydningen må bestå i arbeid eleven har forutsetning for å klare, og arbeidet må stå rimelig i forhold til overtredelsen. Foreldre kan bli holdt erstatningsansvarlige for skade, hærverk eller tap av skolens eiendom og utstyr, jf. skadeerstatningsloven. 
Juks eller forsøk på juks 
Juks eller forsøk på juks får konsekvenser for vurdering/karakter i oppførsel. Har eleven fusket i en prøvesituasjon, vil prøven bli annullert. Elever på ungdomstrinnet skal varsles om muligheten for ikke å få terminkarakter. Eksamen i et fag kan annulleres dersom eleven har jukset eller prøvd å jukse på eksamen. Spørsmålet om annullering av eksamen i faget skal avgjøres av rektor. Vedtak om annullering av eksamen kan innklages til Fylkesmannen. Eleven har likevel rett til å fullføre eksamen på eksamensdagen. 
§ 8 Saksbehandling 
Gjentatte eller alvorlige brudd på reglene for orden og atferd kan medføre følgende tiltak alt etter sakens alvor: 
TiltakMyndighetHjemmel i opplæringsloven
Muntlig melding til foresatte Skolens personale § 9 A – 10 
Skriftlig melding til foresatte Kontaktlærer § 9 A – 10
Skriftlig irettesettelse/advarsel Rektor § 9 A – 10
Inndragning av gjenstander Skolens personale § 9 A – 10
Pålegg om oppgaver for å rette
 opp skade påført skolens
 eiendom Rektor § 9 A - 10
Tilstedeværelse på skolen før
 eller etter skoletid i forbindelse
 med samtaler med lærer/rektor
 og/eller utføring av pålagte 
oppgaver Rektor § 9 A - 10
 Annullering av prøver
 eller eksamen ved juks 
eller forsøk på juks Rektor § 9 A - 10
Bortvisning fra en opplæringsøkt,
men ikke mer enn to klokketimer Rektor § 9 A - 11
(kan delegere myndigheten 
videre til en, flere eller alle lærerne) 
Bortvisning for resten av dagen Rektor § 9 A - 11 
Bortvisning for inntil tre dager 
på 8.-10. trinn Rektor § 9 A - 11
Midlertidig eller permanent 
skolebytte Direktør for oppvekst § 8 - 1
og utdanning
Alle reaksjoner må være slik at elevene kan forstå hvilke regler som er brutt og hvorfor skolen må reagere. Reaksjonene skal stå i rimelig forhold til reglementsbruddet. Eleven skal hvis mulig gis anledning til å gjøre opp for seg. Kollektive reaksjoner skal ikke benyttes. 
Skolen skal sørge for at avgjørelsen tas på et forsvarlig grunnlag og at saken er så godt opplyst som mulig. Eleven har rett til å få forklare seg for den som skal ta avgjørelsen. Avgjørelsen skal begrunnes. Foreldrene skal som hovedregel informeres. Unntaket er hvis dette ikke vurderes å være til barnets beste. 
Dersom det foreligger mistanke om straffbare forhold, kan rektor be om politiets bistand.. Ulovlige forhold på skolens område vil kunne bli politianmeldt. 
Det vil normalt være den som anses som fornærmet som må levere en politianmeldelse. 
Ved bruk av vold og/eller trusler, særlig provoserende adferd eller andre grove brudd på reglementet for orden og oppførsel, kan elever på 8.-10. klassetrinn vises bort fra undervisningen i inntil tre dager, jf. opplæringsloven § 9 A-11. Elever på 1.-7. klassetrinn kan vises bort fra undervisningen for enkelttimer eller resten av dagen. 
Bortvisning skal bare brukes ved alvorlige eller gjentatte brudd på ordensreglementet. En eventuell bortvisning skal alltid følge opplæringslovens bestemmelser om bortvisning. Før en elev bortvises, skal skolen alltid vurdere andre tiltak i stedet. Eleven skal alltid få lov å forklare seg. Foreldrene skal varsles før en elev blir vist bort for resten av dagen eller lenger. 
Rektor selv vedtar bortvisning etter å ha rådført seg med lærerne til eleven. Lærere kan få delegert myndighet til å vise bort elever fra egen undervisning for en opplæringsøkt, men ikke mer enn to klokketimer. Skolens ledelse skal i slike tilfeller informeres så snart som mulig. 
Når hensynet til de andre elevene tilsier det, kan en elev i særlige tilfeller flyttes til en annen skole enn nærskolen uten samtykke fra foresatte. Før det blir gjort vedtak om å flytte en elev, skal en ha prøvd andre tiltak. Direktøren tar avgjørelse i slike saker. 
Avgjørelser om bortvisning for resten av dagen eller lenger, og avgjørelser om skolebytte, er å anse som enkeltvedtak. Slike avgjørelser må i tillegg følge saksbehandlingsreglene for enkeltvedtak i forvaltningsloven.
 § 9 Vurdering av elevenes orden og atferd 
Bestemmelser om vurdering i orden og atferd er gitt i forskrift til opplæringslova kapittel 3. Vurdering i orden og atferd skal foretas ut fra reglene om orden og atferd i dette reglementet og i skolens lokale reglement. Elevens orden og atferd kan ikke vurderes ut fra andre vurderingsgrunnlag enn dette. Det skal tas hensyn til elevens forutsetninger. Det skal til vanlig ikke legges avgjørende vekt på enkelthendelser. Unntaket er dersom enkelthendelsen er særlig klanderverdig eller grov. Karakterene i orden og atferd vil som hovedprinsipp bli satt ned ved gjentatte brudd på en eller flere regler. 
§ 10 Ikrafttredelse 
Reglementet trer i kraft 1. januar 2021.
Klassereglar
I løpet av den første veka skal kontaktlærar informera om reglar og rutinar på Finnøy skule. Ordensreglar og rutinar skal hengja oppe i kvart klasserom. 
Kvar klasse skal også laga sine eigne klassereglar, som bygg på skulen sine ordensreglar. Klassereglane skal leverast i kopi til rektor og hengja godt synleg i klasserommet.