Meny
Velg seksjon Forside
Klasse 1
Klasse 2
Klasse 3
Klasse 4
Klasse 5
Klasse 6
Klasse 7
Innføringsklassen
Nye 1. trinn 2024-2025
Oversett siden til et annet språk
Translate page to another language
Traducir la página a otro idioma
Foreldrehverdag, nettsted for foreldre
Foreldrehverdag, nettsted .
Holmboeprisen 2017

Mandag 22. mai fikk vi, Monica, Laila og Wenke, gleden av å delta på Holmbosymposiet i Oslo.

Holmboeprisen deles hvert år ut til en matematikklærer som har utmerket seg. Årets prisvinner var Hanan Mohamed Abdelrahman, lærer ved Loftsrud ungdomssskole i Oslo. Hanan holdt et foredrag der hun snakket litt om hvordan hun jobber for å få alle elevene til å lykkes på sitt nivå og utvikle seg videre. Hun er innovativ og nytenkende i sin undervisning og mestrer å finne nøkkelen til motivasjon. 

Vi fikk også gleden av å høre foredrag av professor Jo Boaler ved Stanford University, hun snakket blant annet om hjerneforskning og matematikkundervisning, deriblant om "growth mindset and fixed mindset".

Growth mindset handler om:

- Jeg kan lære alt jeg vil.

- Når jeg er frustrert, holder jeg ut i oppgaven.

- Jeg vil utfordre meg selv.

- Når jeg feiler, lærer jeg.

- Fortell meg at jeg gjør en god innsats. 

- Jeg blir inspirert av din suksess.

- Min innsats og holdning avgjør alt. 

Fixed mindset handler om: 

Jeg er enten god til noe, eller ikke. 

Når jeg er frustrert, gir jeg opp. 

Jeg liker ikke å bli utfordret. 

Når jeg gjør feil, er jeg ikke god nok. 

Fortell meg at jeg er smart. 

Jeg føler meg truet av din suksess. 

Mine evner avgjør alt. 

 

Professor Jo Boaler snakker om en matematikkrevolusjon, en endring av undervisningen slik at growth mindset er mer i fokus. Det viser seg at elever presterer bedre når de utvikler ferdighetene til å ha et growth mindset. 

Vi  på Lura skole ser at ferdighetene som følger med growth mindset passer utmerket inn i undervisningsmetoden utviklende opplæring i matematikk. Hver matematikktime øver vi blant annet på "feil er bra" og "vanskelig er bra", vi applauderer hverandre og vi trener opp matematikkondisen slik at elevene skal holde ut når oppgavene er utfordrende. 

Boaler snakket videre om myten "jeg er en matteperson, jeg kommer fra en mattefamilie" eller "jeg er ikke en matteperson, min familie er ikke så gode i matte". Hun avkrefter myten, med bakgrunn fra nevrologisk forskning, sier hun at ingen er født med en matematikkhjerne, men heller ikke uten en. Det betyr at alle har muligheten til å lære seg det de vil!

 

Main Image
Bilde 1 av 6